امروز : یک شنبه ۱۵/ ۰۷/ ۱۴۰۳

فیلم آموزشی-نحوه کار گیربکس دو کلاچ یا DCT



 گيربکس دو کلاچ یا  DCT 

 گيربکس دو کلاچ یا  DCT به دلیل ادغام گیربکس های دستی و اتوماتیک و بهره وری بیشتر در کاهش مصرف سوخت برای خودروسازها بسیار محبوب شده است.

در این نوع گیربکس در واقع یک گیربکس دستی تبدیل به گیربکس اتوماتیک شده است.
قسمت چرخ دنده که بر روی دو شفت موازی تو در تو نصب شده است که نسبت های مختلف سرعت را ایجاد می کند.قسمت سینکرونایزرها که برای سهولت تعویض دنده ها استفاده می شود.
قسمت کلاچ ها که می توانند به دو صورت خشک یا چند صفحه ای باشند که با فشار روغن حرکت کرده و درگیر می شود.
در گیربکس های دستی معمولی، یک شفت اصلی وجود دارد ولی در گیربکس های دو کلاچ دو شفت اصلی استفاده می شود که بصورت تو در تو هست 
شفت داخلی برای دنده های فرد و دنده های زوج برای شفت خارجی هستند.
فشار روغن برای تعویض کلاچ ها و خنک  نگهداشتن و روان کاری چرخ دنده ها و کلاچ ها استفاده می شود و زمانی که راننده خودرو دنده اتوماتیک را روی حالت حرکت اتوماتیک قرار میدهد مقداری روغن نیاز است که دنده یک خود درگیر شود و هنگامی که راننده پدال گاز را فشار میدهد خودرو از حالت ایستاده خارج و شروع به حرکت میکند در این حالت کلاچ خارجی درگیر می شود و انتقال نیرو به دنده یک می رسد همانند گیربکس های دستی درگیربکس های DCT  هم از هماهنگ کننده ها (سینکرونایزرها) استفاده می کنند این هماهنگ کننده برای سهولت تعویض دنده استفاده می شود که وظیفه آنها یکسان سازی دور چرخ دنده ها است که قرار است با یکدیگر متصل شوند.
هنگام تعویض دنده فقط کلاچ ها جابجا می شوند، در این مدل زمان کمتری برای تعویض دنده صرف می شود
و بدون هیچ لرزشی این عمل انجام می شود .



تارخ درج : ۱۳۹۸/۰۵/۱۰